SME

Európska komisia prižmúri oko pri prísnych emisných limitoch nových áut

Koniec spaľovákov v 2035 sa nemení.

Ilustračná foto.Ilustračná foto. (Zdroj: Peter Kálmán)

Európska komisia predstavila revíziu dávnejšie prijatého Green Dealu vo forme akčného plánu pre európske automobilky. Tie zažívajú turbulentné obdobie a hrozia im vysoké pokuty za nesplnenie emisných limitov nových áut, ktorý platí od začiatku tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Flotilové emisie, ktoré musí každá automobilka v priemere za rok dosiahnuť, sa od roku 2025 znížili na 93,6 gramu oxidu uhličitého (CO2) na kilometer jazdy.

Za každý gram navyše výrobca zaplatí pokutu 95 eur čo platí pre každé jedno predané auto počas roka.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Záujem o elektromobily v Európe klesol, riešenie je na ceste Čítajte 

Pre predstavu, aktuálne ponúkaná Škoda Fabia s benzínovým motorom produkuje podľa zavedenej metodiky merania WLTP emisie na úrovni 113 až 132 gramov CO2 na kilometer.

Tri roky na splnenie emisných limitov

Prísne nastavený systém vedie k pokutám pre automobilky vo výške miliárd eur. Pomôcť mal predaj elektromobilov vo väčšom objeme alebo nákup emisných kreditov od automobiliek, ktoré predávajú najviac elektromobilov, napríklad Tesla a Geely.

Problémom je, že nástup éry elektromobilov neprichádza tak rýchlo, ako Európska únia predpokladala. Minulý rok došlo dokonca k poklesu registrácií elektromobilov, celkovo tvorili 15,4-percentný podiel na trhu.

Ak Európsky parlament schváli akčný plán, tak automobilky dostanú čas do roku 2027 na splnenie emisného limitu, ktorý sa nemení.

SkryťVypnúť reklamu

Časová flexibilita má pomôcť v lepších kalkuláciách, ale prináša aj možnosť teoreticky úplne odignorovať tento rok emisné limity a vykompenzovať ich väčším množstvom elektromobilov až na konci tohto trojročného obdobia. Niektorí politici navrhujú dokonca päťročné obdobie na splnenie emisných limitov pri nových osobných a ľahkých úžitkových vozidlách.

Zmiešané názory

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) krok Európskej komisie víta, no zároveň upozorňuje, že ide len o dočasné riešenie.

„Oceňujeme zameranie na urýchlenie navrhovaného opatrenia na zníženie emisií CO2 na rok 2025 pre osobné autá a dodávky. Dovoľte mi však ujasniť si náš primárny záujem: Ako načrtnúť smer do roku 2035 s potrebnou flexibilitou a pragmatizmom, aby tento prechod fungoval? Toto je základná otázka, ktorú by sme chceli riešiť s predsedom Komisie počas nasledujúceho stretnutia strategického dialógu,“ povedal Ola Källenius, prezident ACEA a šéf automobilky Mercedes-Benz.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Trump hrozí clami na autá. Kto by sa mal mať na Slovensku napozore? Čítajte 

Trojročné obdobie na splnenie emisných limitov miesto doterajšieho ročného sa nepozdáva organizácii Transport & Environment (T&E), ktorá dlhodobo presadzuje prechod na nulové emisie.

„Súčasný cieľ emisií CO2 do roku 2025 je v dosahu európskych výrobcov automobilov, ktorí ho musia splniť do konca roka. Zmenou lehoty na dosiahnutie súladu na tri roky budú výrobcovia automobilov pod menším tlakom, aby dodávali cenovo dostupnejšie modely, ako sú Renault R5 a Citroën ë-C3, pričom oba boli načasované tak, aby pomohli splniť cieľ na rok 2025,“ uvádza T&E v reakcii na vyhlásenie predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej.

Len pre tých, čo nemajú domácu úlohu

Podľa T&E prichádza Európska komisia s návrhmi na ústupky v čase, keď si mnohé automobilky splnili "domácu úlohu" a investovali už nemalé prostriedky aj úsilie do včasného uvedenia nových elektromobilov na trh. Ústupky by teda v tomto štádiu zachraňovali už len oneskorencov a spôsobili by stagnáciu predaja nových elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnaký zdroj upozorňuje, že po schválení ústupku Európskej komisie voči emisným limitom môže Únia prísť v najbližších troch rokoch o 1,8 milióna nových elektromobilov na cestách, keďže si zákazníci radšej vyberú auto so spaľovacím motorom.

Sociálny leasing aj podpora baterkární

Návrhy v akčnom pláne sa netýkajú len ústupkom voči emisným limitom, ale aj budovaniu infraštruktúry a podpory nákupu elektromobilov.

Súvisiaci článok Elektromobil pod 10-tisíc eur je už v Poľsku realitou Čítajte 

Už však nie jednoduchými dotáciami, ale formou sociálneho leasingu, ktorým by sa podporil nákup nových, ale aj jazdených vozidiel s nulovými emisiami. Primárne by šlo o skupiny ľudí, ktoré si inak takéto vozidlá nemôžu dovoliť alebo používajú staré autá s vysokými emisiami. Po Francúzsku sociálny leasing na elektromobily tento rok zaviedlo aj Poľsko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež sa chce Európska komisia zamerať na podporu výroby batérií v Európe a po doslúžení v elektromobiloch prísne dohliadať na ich recykláciu a napríklad aj zamedziť vývozu vzácnych kovov z batérií mimo Európsku úniu.

Automobilový priemysel v Európe zamestnáva 13,2 milióna ľudí a tvorí 7,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 266
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 147
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 727
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 865
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 482
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 261
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 230
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 272
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 126
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 025
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 753
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 059
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 987
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 420
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 726
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu